Skip to main content
19. srpna 2024

Srpnové novinky v aplikaci

V srpnové aktualizaci systému Škola Online se naši uživatelé dočkali celé řady vylepšení a novinek, které mají za cíl zlepšit uživatelskou zkušenost.

1. Snadné smazání neplatné verze rozvrhu

Nevyužíváte některou z verzí rozvrhu a rádi byste ji odebrali ze seznamu? Nyní můžete snadno smazat nepotřebnou verzi přímo ve formuláři Verze rozvrhu (menu Rozvrh a suplování – Rozvrh). Verze lze však smazat, pokud nebyla ještě použita v rozvrhu.

2. Hromadné nastavení položky školní matriky o Místo narození

Rozšířili jsme možnosti hromadného nastavení ve školní matrice o položku Místo narození. Na formuláři Hromadné nastavení žáků/studentů (menu Evidence osob – Školní matrika – Žáci/studenti) můžete nyní jednoduše nastavit stejné místo narození pro vybrané žáky nebo upravit údaj individuálně pro každého žáka.

3. Rozšíření funkčnosti při odstranění vazby zákonného zástupce na žáka

Na formuláři Žáci/Studenti a záložce Zákonní zástupci dítěte/žáka se při použití tlačítka Odebrat zákonného zástupce nyní objeví potvrzovací okno, které se ptá, zda skutečně chcete tuto vazbu odstranit. Máte možnost vybrat „ANO“ nebo „NE“.

4. Úvazky učitelů – kontrola na správnost označení cyklované výuky

Zamezili jsme možným chybám při nastavování cyklovaného typu výuky na formuláři Úvazky učitelů (menu Rozvrh a suplování – Rozvrh) zavedením kontroly při ukládání úvazků s více týdenním cyklem.
Při ukládání takového úvazku systém zobrazí upozornění, pokud nebyl správně nastaven týden pro zobrazení výuky.

5. Rozšíření funkčnosti při hromadné změně učitele na úvazku

Při správě více učitelů na jednom úvazku můžete nyní jednoduše změnit konkrétního učitele. Na formuláři Úvazky učitelů (menu Rozvrh a suplování – Rozvrh), pokud je v poli Učitel vybrán nějaký učitel, umožní funkce Změnit hromadně učitele nahradit vybraného učitele nově zadaným učitelem. Ostatní učitelé na úvazcích zůstanou beze změny.

6. Sjednocení číselníku hodnocení na formuláři Opravné a komisionální zkoušky

Při zadávání komisionální zkoušky u žáků (menu Hodnocení – Uzávěrky – Opravné a komisionální zkoušky), jejichž předchozí hodnocení bylo slovní, je umožněno v poli Hodnocení v předmětu zvolit nový výsledek hodnocení s typem Slovní hodnocení.

7. Snadnější přístup k zobrazení slovního hodnocení

Na formuláři Hodnocení vybraného žáka/studenta (menu Hodnocení – Uzávěrky) byla rozšířena funkčnost o možnost zobrazení seznamu známek z průběžného hodnocení obsahující slovní komentář. Nyní tak můžete snadno zobrazit seznam známek, které obsahují slovní komentáře k průběžnému hodnocení žáka.

Funkčnost pro získání přehledu slovního hodnocení žáků byla přidána i na formulář Výpis hodnocení v předmětu. Zobrazený přehled můžete navíc snadno exportovat do Excelu.

Nezapomněli jsme ani na formulář Uzávěrka učitele (v menu Hodnocení – Uzávěrky), kde nyní můžete zobrazit seznam známek, které zahrnují slovní hodnocení z průběžného hodnocení. Na detailu studenta je přidáno nové tlačítko Zobrazit slovní hodnocení.

8. Jednodušší spojení hodin

Na formuláři Spojení hodin (menu Rozvrh a suplování – Suplování – Spojení hodin) jsme usnadnili a zrychlili výběr záznamů. Nyní můžete jednoduše označit a hromadně vybrat všechny záznamy najednou. Při spojování více tříd už není potřeba vybírat jednotlivé třídy zvlášť, ale můžete je všechny vybrat a přesunout najednou.

9. Vylepšení funkce pro vložení fotografie na karty zaměstnanců

Upravili jsme funkci pro přidání fotografií na karty zaměstnanců. Nyní můžete fotografii nahrát buď kliknutím na odkaz Vložit fotografii nebo kliknutím na siluetu obrázku a přetažením souboru do zvýrazněné oblasti. Při nahrávání také kontrolujeme, zda velikost souboru nepřesahuje 2 MB a zda je ve správném obrázkovém formátu.

10. Srozumitelnější odesílání elektronické omluvenky ve webovém rozhraní rodičů

Na formuláři pro odesílání elektronické omluvenky zákonným zástupcem došlo k přejmenování pole Období, které slouží k definování vlastního období na Vlastní období. Po vstupu na formulář je přepínač Omluvit na nastaven na hodnotu Vlastní období a příznak Omluvit absenci na celý den není označen.

11. Nové uspořádání karet zákonných zástupců

Na stránce Žáci/Studenti v menu Evidence osob – Školní matrika je na záložce Zákonní zástupci možné vidět uspořádání karet zákonných zástupců. Ti, kteří jsou označeni jako primární pro komunikaci, jsou uvedeni na prvních pozicích. Za nimi následují další zástupci, kteří tento status nemají. V rámci obou těchto kategorií jsou zástupci seřazeni abecedně podle příjmení a jména ve vzestupném pořadí.

12. Nové funkce na formuláři pro Výchovná opatření

Na formuláři Výchovná opatření a hodnocení chování (menu Hodnocení – Výchovná opatření) bylo v záhlaví přidáno nové výběrové pole Žák/Student. Toto pole umožňuje vybrat specifického žáka z aktuálně zvolené třídy k určitému datu. Po výběru žáka systém automaticky zobrazí všechna výchovná opatření vybraného žáka. Pole Žák/Student se aktivuje pouze pokud je v poli Třída vybrána konkrétní třída. V případě, že je zvolena možnost Všechny třídy, toto pole se nezobrazuje. Současně bylo upraveno modální okno Výpis poznámek v třídní knize (otevírané tlačítkem Poznámky v třídní knize), které nyní reflektuje výběr žáka na formuláři a zobrazuje pouze relevantní poznámky, pokud je vybrán konkrétní žák.

13.  Nová funkce na formuláři Tisk závěrečných vysvědčení a diplomů

Na formuláři Tisk závěrečných vysvědčení a diplomů (menu Výstupy – Vysvědčení) je nyní možné provést přímý export do PDF formátu. Uživatelé mohou využít tlačítka Export dokumentu do PDF pro všechny žáky/studenty pro hromadný export, nebo Export dokumentu do PDF pro aktuálního žáka/studenta pro export dokumentů jednotlivých žáků. Tato nová funkce zjednodušuje a zrychluje proces přípravy dokumentace.

14. Úprava funkčnosti na formuláři Absence zdrojů

Na formuláři Absence zdrojů (menu Rozvrh a suplování – Rozvrhu –Zadávání absence) je nyní možné zadávat absenci hodiny jednoduchým kliknutím levým tlačítkem myši na vybranou hodinu. Tento způsob výrazně zjednodušuje a zrychluje proces zadávání absencí. Nyní již není možné použít pravé tlačítko myši pro výběr z kontextového menu, což minimalizuje možnost chyb při zadávání.

15. Nová funkce na formuláři Poznámky k průběhu vzdělávání

Na formuláři Poznámky k průběhu vzdělávání (přístup z karty žáka) byla implementována nová funkcionalita, která umožňuje uživatelům zapisovat poznámky, jako je například uvolnění z výuky, pro celý školní rok. V rozbalovacím seznamu Období roku je nyní k dispozici nová možnost Všechna období, která umožňuje výběr buď jednotlivých pololetí nebo celoroční evidenci. Po výběru možnosti Všechna období systém automaticky vytvoří dva identické záznamy pro obě pololetí. Tato změna zjednodušuje proces zápisu poznámek, neboť uživatelé nemusí zapisovat stejnou poznámku opakovaně pro každé pololetí.

16. Úprava zobrazení textu zpráv na formuláři Přehled odeslaných zpráv v závislosti na parametrickém nastavení

Na formuláři Přehled odeslaných zpráv (menu Komunikace – Zprávy) lze nastavit zobrazení textu zprávy ve sloupci Text prostřednictvím parametru. Nastavením parametru Povolit administrátorovi aplikace náhled na zprávy zaměstnanců na hodnotu ANO se administrátorovi umožní náhled na zprávy zaměstnanců tím, že se zobrazí sloupec Text. Pokud je hodnota parametru nastavena na NE, sloupec Text se nezobrazí, čímž se chrání soukromí zaměstnanců.

17. Klíčová změna pro zákonné zástupce – zavedení povinné volby místnosti na elektronických přihláškách k zápisu

Implementací nového příznaku Povinná volba místnosti (místa) zápisu na formuláři Nastavení el. přihlášky a záložce Elektronická registrace,  dochází ke změně v procesu vyplňování přihlášek pro zákonné zástupce. Nyní je nezbytné nejprve vybrat místnost, než bude možné stanovit termín na přihlášce. Tato úprava zajišťuje, že výběr místnosti je integrální součástí procesu a musí být proveden před finálním potvrzením termínu.

18. Optimalizace správy důvodů absence ve třídní knize

Na formuláři Zápis do třídní knihy (menu Třídní kniha – Zápis do TK) došlo k aktualizaci zobrazení a správy sloupce Důvod absence v seznamu žáků. Učitelé nyní mají možnost vidět a upravovat důvody absence pouze pro hodiny, do kterých sami zapisují. Toto omezení zabraňuje zobrazení či úpravě důvodů absence, které zapsali kolegové na jiných hodinách, čímž zůstávají tyto záznamy nedotčeny. Kromě toho, pokud byl důvod absence zaznamenán na předchozí hodině, systém tento důvod automaticky nabídne jako předvyplněnou možnost. Tato funkce usnadňuje učiteli práci a zároveň zajišťuje konzistenci v evidenci důvodů absence během dne.

19. Rozšíření funkcionalit formuláře pro snadnější výběr adresáta

Na formuláři Odeslat zprávu (menu Komunikace – Zprávy) jsme vylepšili funkcionalitu našeptávače pro výběr adresáta. Nyní našeptávač umožňuje vyhledávání adresátů nejen podle jejich jména, ale také jména jejich dětí, což usnadňuje identifikaci zákonných zástupců.

20. Přesnější výpočet procentuální absence ve webové aplikaci

Abychom předešli nesprávným interpretacím údajů o absenci zahrnujícím hodiny, které ještě neproběhly a mohou být zrušeny, provedli jsme zásadní úpravy ve způsobu zobrazování absence ve webové i mobilní aplikaci. Nyní uživatelé na formuláři Absence v předmětech, který je určen rodičům a dětem, mohou vidět procentuální absenci vypočítanou přímo z reálných hodnot, bez potřeby měnit časový interval.
Pro první pololetí se období automaticky nastavuje od 1. září do aktuálního data. Pro druhé pololetí se období nastavuje od dne následujícího po datu uzávěrky absence za první pololetí až do současného data nebo data uzávěrky absence za druhé pololetí. Tato metoda zajišťuje, že zobrazená procentuální absence odráží pouze skutečně proběhlé hodiny, čímž se eliminuje riziko mylné interpretace dat.

21. Nový formulář pro tisk třídní knihy

Pro základní školy, střední školy, konzervatoře a vyšší odborné školy byl zaveden nový formulář pro tisk třídní knihy (menu Třídní kniha – Třídní kniha), který přináší významné změny ve způsobu jejího generování. Na rozdíl od předchozího způsobu, kdy se třídní kniha generovala přímo do PDF, nyní probíhá tisk prostřednictvím tiskové sestavy. Tato metoda řeší dřívější problémy s nečitelností textu zápisů třídních knih tím, že umožňuje lepší přizpůsobení textu formátu dokumentu.
Uživatelé mohou snadno vybrat požadovanou třídu prostřednictvím rozbalovacího seznamu Třída. Dále je možné zvolit specifický vzor třídní knihy pomocí dalšího rozbalovacího seznamu Výběr vzoru třídní knihy. Pro přizpůsobení tisku lze také nastavit specifické parametry tiskové sestavy zaškrtnutím odpovídajícího políčka.
Formulář podporuje export třídní knihy do PDF formátu, což usnadňuje její sdílení a tisk.
Navíc nový způsob tisku otevírá možnosti pro další úpravy třídní knihy dle specifických požadavků jednotlivých škol.

22. Lepší navigace mezi formuláři

Přidali jsme tlačítko Souhlasy k přístupu do dat školy na formulář Oprávněné osoby (menu Správa aplikace – Zákaznická podpora). Kliknutím na toto tlačítko se dostanete přímo na formulář s tímto názvem. Tlačítko je dostupné pouze pro uživatele, kteří mají potřebná oprávnění k jeho použití.

Při zpracování uzávěrky třídnímu učitelem na formuláři Uzávěrka třídního učitele (menu Hodnocení – Uzávěrky) umožňuje tlačítko Omluvit absenci přesměrovat uživatele na formulář Omlouvání absence. Zde se zobrazí seznam žáků s nevyhodnocenou absencí za dané období. Pomocí tlačítka Zpět se pak můžete vrátit zpět na formulář uzávěrky.


Eva Sýkorová

Eva Sýkorová

vedoucí technické popory

Ing. Milan Šťovíček
Se systémem Škola Online pracuji již deset let. Za tu dobu udělala obrovský kus práce a výrazný posun v kvalitě svých poskytovaných služeb. Školu Online mohu dnes doporučit každé škole, která se ještě nerozhodla, protože pod jednou systémovou střechou spravuji databázi mateřské školy, základní školy, gymnázií a školní družinu.
Ing. Milan Šťovíček
I. Německé zemské gymnasium, základní škola a mateřská škola, o.p.s.
Mgr. Marcela Rezac
Aplikace Školy Online naší škole pomáhá již 8 let, její snadné ovládání je pomocníkem jak při zápisech, vedení TK, komunikaci s rodiči či nastavení hodnocení žáků, tak i při reportech na MŠMT.
Mgr. Marcela Rezac
Soukromá základní škola OPTIMA s.r.o.