Skip to main content
8. září 2024

Jak správně evidovat nové žáky ve školní matrice?

Pojďme si připomenout jak na evidenci nových položek ve školní matrice, které mají školy povinnost evidovat od 1. 9. 2023.

Kvalifikátor státního občanství

V záložce Osobní údaje na kartě žáka došlo k rozdělení původní položky „Azylant nebo žadatel o azyl osoba s doplňkovou nebo dočasnou ochranou v ČR“ na tři nové údaje:
1. Azylant nebo žadatel o azyl
2. Osoba s dočasnou ochranou v ČR
3. Osoba s dodatkovou ochranou v ČR

💡 Poznámka

„U cizinců, kteří jsou již přijati ke vzdělávání, není nutné, aby školy ověřovaly pro další pokračování ve vzdělávání, zda skutečně došlo k prodloužení dočasné ochrany. Neprodloužení dočasné ochrany nemá vliv na to, že tito cizinci nadále zůstávají dětmi/žáky/studenty školy.“

IZO předchozí školy

Je nově povinné zaznamenávat IZO školy, ze které žáci přešli na současnou školu. Tato informace je zahrnuta i do exportu dat pro MŠMT. Pro žáky z českých škol se uvede standardní IZO kód, pro zahraniční školy kód „999999xxx“, kde ‚xxx‘ je kód státu, a pro školy u zastupitelských úřadů „000000xxx“, kde ‚xxx‘ je také kód státu.

Platné číselníky MŠMT včetně číselníku států (RAST) naleznete na tomto odkazu.

💡 Poznámka

IZO předchozího působiště je třeba evidovat u žáků, kteří nastoupili do základní školy 1. září 2023 a později.

Bydliště ve spádovém obvodu školy

Ministerstvo školství nyní sleduje, zda trvalé bydliště žáka spadá do spádové oblasti školy. Je zde zaškrtávací položka, kterou označíme, pokud adresa spadá do spádové oblasti. V opačném případě položku necháme prázdnou.

💡 Poznámka

Spádovost je nutno evidovat u všech žáků školy. Položku lze v systému nastavit hromadně prostřednictvím Hromadného nastavení položek.

Znalost vyučovacího jazyka, Nárok na jazykovou podporu a Jazyková příprava

Přidány jsou tři zaškrtávací pole:
Znalost vyučovacího jazyka: Žák ovládá jazyk, v němž probíhá výuka.

💡 Poznámka

Nedostatečná znalost vyučovacího jazyka znamená, že žák nemá ani minimální jazykové, řečové a komunikativní dovednosti v českém jazyce odpovídající jeho věku, tzn. nerozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí, nerozumí běžným pokynům učitele v českém jazyce, nedokáže vyjádřit základní myšlenku v českém jazyce, přičemž neporozumění neplyne primárně ze zdravotního znevýhodnění žáka (např. logopedické vady, mentální postižení apod.).

Nárok na jazykovou podporu: Pro žáky-cizince, kteří mají podle zákona právo na jazykovou podporu, se zaškrtne. Pro české žáky se nezaškrtává.

Uvádíme u žáků-cizinců, kteří plní PŠD v Česku, zda mají podle § 20, odstavec 5 školského zákona, zda mají nárok na jazykovou podporu. Pokud ano, položku zaškrtneme. U žáků se státním občanstvím České republiky tuto položku necháváme vždy bez označení.

💡 Poznámka

Nárok na jazykovou podporu podle § 20 ŠZ mohou mít cizinci, kteří plní PŠD v ČR max. 24 měsíců (pro školní rok 2024/2025 přechodně 36 měsíců). Žáci se státním občanstvím ČR na jazykovou podporu nárok nemají. Všechny výše uvedené položky kromě „IZO předchozí školy“ je možné zadat žákům i najednou pomocí hromadného nastavení položek. Zde zadané hodnoty budou zahrnuty také do exportu dat na MŠMT

Jazyková příprava: Označuje, zda se žák účastní jazykové přípravy. S účinností od 1. 9. 2024 došlo k prodloužení délky poskytování jazykové přípravy z 10 na 20 měsíců. 

Vykazování žáků plnících PŠD podle § 38 školského zákona

Od 1. 9. 2023 platí, že každý žák, který se vzdělává podle § 38 ŠZ musí být zařazen do konkrétního ročníku a třídy.

💡 Poznámka

Pokud budou žáci plnící PŠD dle § 38 nebo § 41 ŠZ organizačně začleněni v samostatné třídě, nebude tato třída zahrnuta do počtu tříd v oddílu III (resp. IIIA.) výkazu M 3.


Ing. Milan Šťovíček
Se systémem Škola Online pracuji již deset let. Za tu dobu udělala obrovský kus práce a výrazný posun v kvalitě svých poskytovaných služeb. Školu Online mohu dnes doporučit každé škole, která se ještě nerozhodla, protože pod jednou systémovou střechou spravuji databázi mateřské školy, základní školy, gymnázií a školní družinu.
Ing. Milan Šťovíček
I. Německé zemské gymnasium, základní škola a mateřská škola, o.p.s.
Mgr. Marcela Rezac
Aplikace Školy Online naší škole pomáhá již 8 let, její snadné ovládání je pomocníkem jak při zápisech, vedení TK, komunikaci s rodiči či nastavení hodnocení žáků, tak i při reportech na MŠMT.
Mgr. Marcela Rezac
Soukromá základní škola OPTIMA s.r.o.